Matematyka z Photonem 1
Uchylimy rąbka tajemnicy na temat tego jak wykorzystujemy roboty do nauczania matematyki. Robot jako narzędzie do nauczania świetnie sprawdza się w klasach młodszych, sprawia że lekcja staje się ciekawsza. Dużym plusem Photona jest to, że najprostsze aplikacje, tj. Photon Move i Photon Draw są niesamowicie intuicyjne i proste w użyciu. Dzięki temu programowanie robota pod kątem realizacji konkretnych zadań nie tylko jest proste ale co ważniejsze programowanie nie zasłania sobą głównego tematu zajęć.
Zanim zaczniemy jednak dodawać i odejmować warto zwrócić uwagę na inny element podstawy programowej w obszarze edukacji matematycznej. Prezentujemy kilka pomysłów na ćwiczenia w zakresie porządkowania, rozumienia liczb i ich właściwości. Pomysłów mamy oczywiście więcej, ale zacznijmy od najprostszych 😉
A) Wstęp, czyli kilka zabaw na rozgrzewkę:
Od największej do najmniejszej Wykonaj podróż robota po cyfrach od najmniejszej do największej. Zaprogramuj robota tak, by na każdej liczbie jego oczy zaświeciły w kolorze tego pola. Z A do B Zaprogramuj drogę z punktu A do Punktu B. Kiedy robot pokona drogę 60cm zaświeci się na pomarańczowo a po 90cm wyda dźwięk zmęczenia. Najdalej! Zadanie podstawowe: Znajdź na macie pole funkcyjne znajdujące się najdalej po lewej / prawej stronie robota. Zaprogramuj drogę tego pola (Photon Draw/Badge/Blocks/Scratch/Makecode). Na ile różnych sposobów można dotrzeć do danego miejsca? Jaka jest najmniejsza liczba ruchów potrzebna by dotrzeć do tego pola? Level up: Napisz program w taki sposób, by robot pokonał każdą drogę świecąc innym kolorem. Uwaga, matę zawsze oznacz kolorem zielonym. Zakodowane cyfry. Nauczyciel wraz z uczniami przyporządkowują do każdej cyfry odpowiedni kolor / dźwięk. Następnie jeden uczeń tworzy program zbudowany z sekwencji koloru, drugi natomiast stara się rozkodować zaprogramowaną liczbę. Level up: Nauczyciel wraz z uczniami przyporządkowuje odpowiedni kolor lub dźwięk. Następnie ustala 4 kody (inne kolory/charakterystyczne dźwięki/akcje specjalne) które posłużą określeniu działań dodawanie / odejmowanie / mnożenie / dzielenie. Zadaniem pierwszego ucznia jest zakodowanie działania za pomocą koloru/dźwięku (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie) a drugiego podanie prawidłowego wyniku.B) Ćwiczenia w zakresie rozumienia liczb i ich własności
Zadania przykładowe w obszarze Podstawy Programowej nauczania, warto dostosować je (tzn. uprościć, bądź podnieść poziom) w zależności od wieku i kompetencji dzieci.
- Od najmniejszej do największej / od największej do najmniejszej
- Z zapisanej na tablicy liczby stwórz kod. (PP II. 2, pkt.3)
- Liczba 6435 -> Robot rusza w kierunku cyfry „6” świecąc na czerwono, kiedy staje na polu funkcyjnym 6 wybrzmiewa dźwięk „tysiąc”, następnie zmienia kolor na zielony i udaje się w kierunku cyfry „4”…. itd.
Maty edukacyjne. Maty można wykonać samodzielnie. Zachęcamy także do przejrzenia naszej oferty mat edukacyjnych. LINK
Maty można też kupić za pomocą serwisu allegro.pl Więcej kart pracy można znaleźc na naszej grupie fb: Roboty Edukacyjne w Szkole