Abilix Krypton + Scratch 3. Sterowanie robotem w trybie rzeczywistym.
Robot: Abilix Krypton
Poziom: Łatwy
Program: Scratch 3.0
Zadanie:
Napisz program w Scratch dzięki któremu robot Krypton będzie sterowany za pomocą klawiatury komputera.
Level up:
Zamień duszka (Sprite) na strzałki i dopisz instrukcje dzięki której na scenie programu pojawią się strzałki wskazujące stronę w którą robot się porusza.
Możesz zmienić także tła w zależności od ruchu robota.
Rozwiązanie:
- Najprostszym sposobem na wykonanie sterowania jest wykorzystanie prostego bloku „when „KEY” pressed” [zakładka ZDARZENIA (events) ]. Do niej należy dołączyć bloki sterowania motorami (z zakładki sterowania robotem ABILIX KRYPTON).
- Po wciśnięciu ustalonego przycisku (strzałki, spacja) robot będzie wykonywał program bez przerwy do czasu wyłączenia programu, bądź zmiany instrukcji (przez wciśnięcie innego klawisza sterującego) – Warto zatem dodać przycisk zatrzymania programu. Tutaj świetnym pomysłem jest wykorzystanie np. klawisza spacji jako hamulca pojazdu (STOP).
- Do instrukcji STOP wykorzystujemy tak samo silniki, jednak ich moc ustalamy po prostu na
wartość 0. - Należy pamiętać o wpisaniu odpowiednich parametrów kierunku działania motorów (+/-)
Zastanów się:
- Jaką czynność należy wykonać by robot poruszał się szybciej / wolniej?
- Jak należy zmienić parametry pracy silnika podczas wykonywania skrętu by robot:
a) obracał się w miejscu? (wykonał zwrot, tzn. obrót w miejscu)
b) obracał się względem osi obrotu jednego koła? (wykonał skręt)
Level up – Wskazówki
Aby wykorzystać duszka ze strzałkami nal
eży najpierw usunąć popularnego liska i za pomocą przycisku „choose a sprite” wybrać nowego (najprościej wyszukać „Arrow”. Duszek ten posiada kilka wbudowanych kostiumów (strzałki prosto, w tył, lewo, prawo). Kolory można oczywiście pozmieniać w zakładce „costumes” )
Podobnie można dodać tło (Backdrops). Załączamy pliki – zdjęcia robota Crawler Tank.
Zmiany kostiumów i tła odbywają się za pomocą modułów „switch costumes” i „switchbackdrops”, które znajdują się w zakładce „LOOK”
W załącznikach wrzucamy:
- Program Scratch 3.0 dla robotów Krypton
- Crawler Tank – Instrukcja
- Zdjęcia robota Crawler Tank, które mogą posłużyć jako sceny programu
a) Front
b) Side - Przykładowe rozwiązanie zadania